utorok 5. augusta 2014

ELEANOR & PARK - RECENZIA







Autor: Rainbow Rowell 
Originálny názov: Eleanor & Park
Počet strán: 336
Jazyk: anglický
Rok vydania: 2013
Vydavateľstvo: St. Martins Griffin 
Hodnotenie na Goodreads: 4,20





Two misfits.
One extraordinary love.

Eleanor... Red hair, wrong clothes. Standing behind him until he turns his head. Lying beside him until he wakes up. Making everybody else seem drabber and flatter and never good enough...Eleanor.

Park... He knows she'll love a song he plays it for her. He laughs at her jokes before she ever gets to the punch line. There's a place in his chest, just below his throat, that makes her want to keep promises...Park.

Set over rthe course of one school year, this is the story of two star/crossed sixteen-year-olds - smart enough to know that first love olmost never lasts, but brave and desperate enough to try. 


Eleanor sa práve vrátila domov po tom, čo ju jej nevlastný otec pred rokom vyhodil z domu. Nastupuje do novej školy a snaží sa znova začleniť do normálneho života. Hneď som si ju obľúbila. Na to, že mala iba šestnásť a keď vezmeme do úvahy všetko, čím si prešla, bola veľmi silná a samostatná. Niekto by možno povedal, že bola ufňukaná a že sa stále ľutovala, ale vzhľadom ku všetkému, čo sa v jej živote dialo, sa jej ani nedivím. Páčilo sa mi, že autorka ju - ako aj ostatné postavy - spravila úplne realistickú a originálnu. Nebola to totiž žiadna Mary Sue, s akými sa často v YA literatúre stretávame - mala rozvinutú osobnosť a nebola to vševediaca super-hrdinka. Park takisto nebol zrovna ten typ chalana, ktorého nájdete v každej YA knihe. Bol inteligentný, milý a chápavý a taktiež som si obľúbila. Ostatné postavy boli sympatické, až na niektoré výnimky... ehmRichieehm. 



V knihe sa striedajú pohľady Eleanor a Parka, čo čitateľovi umožňuje vidieť jednu scénu s oboch uhlov. Ja osobne striedanie pohľadov veľmi nemusím, ale tu by to bez toho nešlo. Myslím, že práve to spravilo čítanie zaujímavým - vidieť, ako sa na situácie pozerajú dvaja úplne rozdielny ľudia. Skvele bolo spravené to, že keď autorka vymenila pohľad, hneď som automaticky všetkých ľudí vnímala očami toho druhého. Napríklad na začiatku, keď Park Eleanor ešte nepoznal a nebola mu sympatická, tiež som ju veľmi nemusela a na druhej strane zase naopak. Tiež bolo ľahké vžiť sa do postáv. Aj keď som niečo, čo robili neschvaľovala, cítila som potrebu zastávať ich názor. Alebo napríklad keď Eleanor nenávidela svojho nevlastného otca, automaticky som ho nenávidela tiež, ani som nepotrebovala poznať dôvody. 


Ďalšou vecou, ktorá sa mi na tejto knihe páčila, boli vývoj vzťahov medzi postavami - či už medzi hlavnými, alebo vzťahy v rodinách a v škole. Netočilo sa to iba okolo Eleanor a Parka, podrobne boli rozobrané aj vzťahy s ich rodičmi a súrodencami. Čo je v YA takisto výnimkou, lebo ak aj násťročné postavy žijú so svojimi rodičmi, väčšinou sú z príbehu úplne vynechaní, prípadne spomenutí len okrajovo. Autorka skvele opísala aj rozdieli medzi Eleanorinou nefunkčnou a Parkovou dokonalou rodinou a tiež to, že môžu aj mať rovnaké problémy. 


Jediné, čo mi prišlo na tejto knihe zvláštne bolo, že Park sa, ako jediné ázijské dieťa na škole ani raz nestal terčom rasizmu, takisto Eleanorine čierne kamarátky. 

Celkové hodnotenie: 

Kniha bola od začiatku zaujímavá a čítala sa ľahko a rýchlo. Postavy boli sympatické a do ich situácie sa dalo bez problémov vžiť. Z konca som mala dobrý aj zlý pocit zároveň (je to vôbec možné?) a bol pre mňa fakt nečakaný, ale to možno iba preto, lebo som sa v jednej recenzií dočítala, že sa to skončí inak. Odporučila by som ju hlavne násťročným čitateľom, ale myslím, že si ju užije každý, kto si pamätá na svoju prvú lásku. Celkovo sa mi kniha strašne páčila a nemôžem jej dať menej ako 5 hviezdičiek.

95%

P.S.: Ak nečítate po anglicky a táto kniha vás zaujala, nezúfajte, v novembri bude vydaná aj v slovenčine pod názvom Eleanor a Park.

~Autumn

15 komentárov:

  1. To ju majú vydať už v novembri ? Yeyyy :) Pred nedávnom som ju začala čítať v AJ v E-forme ale zabudla som na ktorej strane som skončila :D Rozhodne sa teším až ju konečne dočítam !!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No to je vždy tak že všetky knihy, ktoré si kúpim v angličtine hneď preložia do slovenčiny :D a rozhodne ti odporúčam dočítať to, ten koniec bol fakt úplne mega :)

      Odstrániť
  2. Pěkná recenze :) Já se na tuhle knížku hrozně těším - občas si říkám, že je možná na čase, abych se naučila číst anglicky. No, tohle by mohl být dobrej začátek :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) myslím, že táto kniha nie je pre začiatočníkov ťažká, väčšinou bola používaná hlavne základná slovná zásoba :)

      Odstrániť
  3. Odpovede
    1. Ahoj :) nie nemám, ale plánujem si založiť účet a potom to dám sem na blog :)

      Odstrániť
    2. Dobře, dobře. :) Tak pak si tě hned přidám.
      Jen jsem koukala, že zrovna čteš The Darkest Minds a já je zrovna teď dočetla, tak jsem se chtěla zeptat, co si o tom myslíš?

      Odstrániť
    3. Ešte som len na začiatku, tak ti neviem povedať :) ale vyzerá to zaujímavo :) tebe sa to páčilo?

      Odstrániť
    4. Mně se to líbilo hodně, začátek byl naprosto skvělej, pak to trochu stagnovalo, ale konec byl totální bomba! Rozhodně čti dál. :)

      Odstrániť
  4. Anglické knížky moc nečtu, abych se přiznala. Jen takové ty ze série určené přímo školám. Ale do téhle bych se v angličtině nepustila! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Miluji knížky, jejíchž hlavní hrdinkou je zrzavá slečna a tady podle obrázků to vypadá na fešnou zrzku, kterou bych si mohla zamilovat :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, bolo ľahké si ju obľúbiť, tak isto ako aj ostatné postavy :)

      Odstrániť
  6. Já se od stejné autorky chystám na Fangirl, také anglicky. Jsem v ročníku s jedním Asiatem a nikdy s tím nebyl sebemenší problém, takže tomu bych se až tak nedivila. Pěkná recenze :) A líbí se mi tvůj design :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :) a Fangirl som tiež čítala, dokonca sa mi páčila viacej ako Eleanor & Park :) čiže odporúčam

      Odstrániť